آخرین اخبار:

رویدادی های صبری

با حضور معاون فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد؛

همایش بزرگ ستاد استانی صبر در خراسان شمالی

٢٢ آذر ١٣٩٧
همایش بزرگ ستاد استانی صبر در خراسان شمالی

همایش بزرگ ستاد استانی صبر خراسان شمالی با حضور معاون فرهنگی قوه قضاییه، دبیر ستاد ملی صبر، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی و جمعی از مسؤولین و مدیران قضایی، علمای اهل تسنن، نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین پرسنل قضایی و اداری و شورای حل اختلاف مجموعه دادگستری کل استان صبح امروز در محل سالن اجتماعات دادگستری کل استان برگزار شد.

به گزارش ستاد ملی صبر به نقل از روابط عمومي دادگستري كل خراسان شمالی، معاون فرهنگی قوه قضایيه كه ميهمان ويژه اين همايش بود، صبر را یک مفهوم قرآنی دانست و داشتن اخلاق  همراه با حلم و بردباری را در آموزه ها و تعالیم دین مبین اسلام، رفتاری پسندیده عنوان کرد و سپس با اشاره به  شکل گیری کمپین و پویش های مردمی در این حوزه، مهمترین مزایا و نيز شيوه هاي کنترل خشم را تبیین و از مسؤولین حوزه فرهنگی خواست با جلب مشارکت عمومی و تشکل های مردم نهاد،  بیش از پیش در ترویج فرهنگ خداپسندانه صبر اهتمام  ورزند.

"حجت الاسلام و المسلمين دکتر هادی صادقی" با تشريح دو مفهوم متضاد جهل (با مضمون کم ظرفیتی) و عقل (با مضمون ظرفیت سازی) خاطرنشان کرد: واکنش های ناگهانی و غیراخلاقی توأم با پرخاشگری و تهاجم در صورتی ظاهر می شود که عقل انسان که نگه دارنده او از زشتی ها و پلیدی ها است؛ نقش و کارکرد خود را از دست بدهد. لذا مهمترین کار  در ستاد صبر، فرهنگ سازی است و ما باید بنا به توصیه های مؤکد خداوند در قرآن کریم  در اعمال و رفتار خود صبر پیشه کنیم تا بتوانیم بیشتر از دیگران  در اصلاح امور مردم کوشا باشیم.

وي همچنين با مقایسه دو فرهنگ، فلسفه و تفکر  اسلامی و غربی، مهمترین شاخص های فرهنگ دینی و اسلامی و نیز فرهنگ غرب را در حوزه های اخلاق و سبک زندگی فردی و اجتماعی تشریح و بیان کرد: فرهنگ غرب با شاخص پیوندهای از هم گسسته و قطع شده تعریف می شود در حاليكه فرهنگ اسلامی دارای پیوندهای مستحکم اجتماعی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این تفاوت های ساختاری و بنیادین است که از متن فرهنگ غرب افرادی مانند هیتلر بروز و ظهور می کنند و از جریان فرهنگ غنی اسلامی، تفکر امام خميني(ره) و نهضت انقلاب اسلامی شکل می گیرد.

در این جلسه رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، ضمن تشريح مهمترین برنامه های دستگاه قضایی استان در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم، تکریم ارباب رجوع را یکی از برنامه های مهم دادگستری کل خراسان شمالی دانست که در قالب طرح های مختلف از طریق تولید محتوای مفید و سازنده و اجرای  برنامه های فرهنگی و اجتماعی توانسته نقش مهم و مؤثری در تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق شهروندی ایفاء نماید.

"حجت الاسلام و المسلمين جعفري" خراسان شمالی را از جهت صلح و سازش در رديف استان های ممتاز برشمرد و با بیان این که در سال گذشته از اجرای 13 فقره قصاص نفس در نتیجه حصول سازش جلوگیری به عمل آمد، از نقش سازنده و راهگشای شورای های حل اختلاف، قضات و دادستان ها، ائمه جمعه و روحانیون، علمای شیعه و اهل تسنن و معتمدین محلی در مسیر اصلاح ذات البین تقدیر و تجلیل کرد.

در ادامه این جلسه، دبیر ستاد ملی صبر، گزارشي از تاریخچه تشکیل ستاد ملی صبر و کمیته ها و زیرمجموعه های تابعه و همچنین اهداف و برنامه های این ستاد ارائه و تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه های ستاد ملی صبر، فعال نمودن این ستاد در مراکز استان ها است و طبعاً برگزاری همایش های مختلف به منظور جلب همکاری و مساعدت دیگر دستگاه های اجرایی و  نهادهای مختلف نظامی و انتظامی برای تحقق اهداف این ستاد از مهمترین راهبردهای  قوه قضاییه برای نهادینه سازی فرهنگ صبر با محوریت سه معیار و  ضابطه صلح و سازش، بخشایش و بخشودگی و رضایت می باشد.

"دكتر خوشرو" با ابراز خرسندی از این که استان خراسان شمالي در زمره پنج استان پیشرو در حوزه صلح و سازش به شمار می رود و این که تعداد 13 فقره پرونده قصاص در سال گذشته به مصالحه انجامیده، آموزش هدفمند دوره های کنترل خشم و تاب آوری و کسب مهارت ها و راهکارهای مقابله با خشم از طریق شناسایی الگوهای مختلف رفتاری و شخصیتی برای پیشگیری از ابراز خشونت و تنش و درگیری را  از جمله موضوعاتی عنوان كرد که در دستور کار این ستاد  قرار دارد.

در خاتمه این همایش تعدادی بسته های فرهنگی با محتوای کتب آموزشی به شرکت کنندگان اهدا و سپس از زحمات افراد برتر در حوزه های فرهنگی و  قرآنی تجلیل به عمل آمد.


نظر خود را ثبت کنید

comment